Home Angsttandarts

info@tandartsbuchman.nl

Angsttandarts Gouda

Heeft u last van tandarts angst en zoekt u een bekwame angsttandarts in Gouda? Tandarts Buchman heeft ruime ervaring met patiënten die bang zijn voor de tandarts en kan u helpen om uw tandartsangst te overwinnen.

Wij maken gebruik van TSD-angstbegeleiding, dat staat voor ‘Tell, Show and Do’. Voorafgaand aan de behandeling vragen wij u naar uw specifieke angst en vertellen wij precies wat wij gaan doen en laten wij u zien wat u te wachten staat.

Door deze speciale angstbegeleiding zult u zich beter op uw gemak voelen als bij veel andere tandartsen die daar vaak helemaal geen aandacht aanbesteden.

Ongeveer 36% van de Nederlandse volwassenen is bang voor tandartsen en tandheelkundige behandelingen. 12% ondervindt zelfs erg veel last van tandarts angst. Door tandarts angst worden er vaak periodieke tandartscontroles overgeslagen en gebitsproblemen verwaarloosd.

Als u bang bent voor de tandarts verzoeken wij u dit vooraf aan ons te melden. Wij zullen u dan voorafgaand en gedurende de behandeling  een speciale tandarts angstbegeleiding geven om u gerust te stellen.

Hoe de angsttandarts u kan helpen

De mogelijke oorzaken van tandarts angst zijn vaak ontstaan door een traumatische ervaring, waaronder een:

• traumatische tandheelkundige ervaring of andere negatieve zorg-ervaring;
  • eerder trauma aan hoofd en nek;
  • andere traumatische ervaringen, waaronder misbruik;
  • algemene angst, depressie of posttraumatische stressstoornis.

5 vormen van tandartsangst

1. Angst voor pijn

Deze veel voorkomende angst kan het gevolg zijn van een pijnlijke tandheelkundige ervaring in het verleden, of het vernemen van pijnlijke ervaringen van anderen.

Oplossing: het is volkomen begrijpelijk dat niemand pijn wilt voelen, onze angsttandarts besteedt daar veel aandacht aan. Door de vooruitgang in de moderne tandheelkunde hebben wij nu de mogelijkheid om behandelingen vrijwel pijnloos uit te voeren. Verdovingsinjecties in de mond werken snel en effectief, waardoor u slechts een lichte druk voelt wanneer we de tandheelkundige instrumenten gebruiken.

Gevoeligheid voor pijn neemt ook toe als het lichaam gespannen is, dus om het lichaam te ontspannen zijn diepe ademhalings- en meditatie-oefeningen bijzonder effectief.

2. Angst voor injecties of naalden

Angst voor naalden komt ook veel voor, vooral wanneer ze in de mond moeten toegepast worden. Vaak is het daadwerkelijke gevoel van de injectie, of puur de gedachte aan de naald zelf, de oorzaak van de angst.

Oplossing: de angsttandarts zal voor de injectie een actuele gel gebruiken. Indien nodig gebruikt hij een zeer kleine naald om het gebied te verdoven en vervolgens een normale naald om de anesthesie te voltooien.

3. Angst voor bijwerkingen van verdovende middelen

Sommige patiënten maken zich zorgen over de mogelijke bijwerkingen die kunnen optreden als gevolg van de verdoving. Dit kan inhouden dat u zich duizelig, misselijk of gevoelloos voelt in de mond en lippen. Deze bijwerkingen verdwijnen snel, maar ze kunnen ervoor zorgen dat patiënten zich onnodig zorgen maken, omdat ze niet weten wat ze kunnen verwachten.

Oplossing: Aarzel niet om deze angst te melden, de angsttandarts kan u helpen door uit te leggen hoe u zich in bepaalde stadia kunt voelen nadat u de verdoving hebt gekregen.

4. Angst om je hulpeloos of onbeheerst te voelen

Stil zitten in de tandartsstoel terwijl de tandarts de behandeling uitvoert en niet precies kunnen zien wat er gebeurt, kan ervoor zorgen dat sommige patiënten zich kwetsbaar voelen vanwege de onzekerheid. Dit gevoel van controleverlies kan het gevolg zijn van eerder trauma aan hoofd of nek, of zelfs een voorgeschiedenis van traumatische ervaringen zoals huiselijk geweld.

Oplossing: Om het gevoel van kwetsbaarheid of hulpeloosheid in de tandartsstoel te overwinnen, kan het helpen om precies te weten wat er op elk moment van de behandeling gebeurt. Het is absoluut geen probleem voor de angsttandarts om elk onderdeel van de behandeling te laten uitleggen, zowel voor– als tijdens uw behandeling. Zo kunt u een signaal met de tandarts afspreken als je om verschillende redenen de behandeling wilt onderbreken.

6. Angst om water in de keel te hebben

Er zijn mensen die vanwege de behandelaars moeilijk met open mond kunnen slikken. Dit zijn voornamelijk mondademhalingen en het voelt misschien niet goed.

Oplossing: De angsttandarts zal een rubberdam gebruiken die voorkomt dat het water in uw mond komt en we kunnen de tijd van de behandeling met water verkorten.

6. Angst voor schaamte

Sommige mensen zijn onzeker over de staat van hun gebit of adem en bang dat de tandarts hen zal veroordelen omdat ze hun mondgezondheid niet goed verzorgen.

Oplossing: de angsttandarts zal ervoor zorgen dat u zich volkomen veilig, comfortabel en begrepen voelt. De tandarts werkt dagelijks in de mond van mensen, en is volledig gewend aan elk denkbaar zicht of geur in de mond! De tandarts is er immers ook om u te informeren over hoe u uw gebit in perfecte staat kunt houden.

Samen met de angsttandarts uw tandarts angst overwinnen:

• plan uw tandartsafspraak op een minder druk moment van de dag, zoals de ochtenduren;
  • neem je oortjes mee om naar je favoriete muziek te luisten tijdens de behandeling;
  • vraag een vriend of geliefde om u te vergezellen tijdens uw afspraak;
  • kalmeer door ademhalingsoefeningen en andere meditatietechnieken te doen.

info@tandartsbuchman.nl

Klanten Ervaringen

"Zeker aan te raden!"
Hele aardige tandarts, heeft geduld met de kinderen en geeft ze genoeg aandacht. Legt alles stap voor stap uit. Kan goed met de angst van het kind omgaan. Zeker aan te raden voor kinderen die een angst hebben voor de tandarts.
Anoniem
"zeer tevreden"
Ik kom al jaren bij mevrouw Buchman met mijn kinderen. Zeer tevreden over haar aanpak en uitleg. Alles gebeurt onder een ontspannen sfeer. Kinderen hebbben ook totaal geen angst!
Anoniem
"zeer tevreden"
Leon (6 jaar) moest een vuling en dat pakt mevr. Buchman super aan. Leon is nooit bang.
mariska
"Uitstekende tandarts"
Mijn ervaring is zeer goed. De heer Buchman levert prima werk. Helaas een slecht gebit, dus meerdere kronen, implantaat en wortelkanaalbehandelingen gehad. Allemaal goed gegaan. Als je kiespijn hebt vindt hij een gaatje in zijn agenda.
H. Timmer