Home Nazorg Wortelkanaalbehandeling

info@tandartsbuchman.nl

Instructies en tips na een wortelkanaalbehandeling

Na een wortelkanaalobehandeling is het belangrijk dat u de volgende instructies opvolgt voor een succesvol verloop van uw behandeling. Ze zijn bedoeld om u te helpen snel en comfortabel te genezen.

Indien u vragen heeft, of wanneer u last ondervindt, kunt un contact opnemen met Tandarts Buchman.

Een wortelkanaalbehandeling neemt doorgaans een of twee afspraken in beslag. Wanneer er een plaatselijke verdoving is gebruikt kunnen uw lippen, tanden en tong gedurende enkele uren gevoelloos zijn. Vermijd het kauwen aan de kant waar de wortelkanaalbehandeling uitgevoerd is, totdat de gevoelloosheid volledig verdwenen is.

Soms plaats de tandarts een tijdelijke vulling of kroon om de kies tussen de afspraken door te beschermen. Het is vrij normaal dat er tussen de afspraken door een klein deel van uw tijdelijke vulling of kroon wegslijt of afbreekt.

Als de hele vulling afbreekt, of wanneer een tijdelijke kroon loslaat, bel dan onze praktijk zodat deze vervangen kan worden.

Tips om de kies te beschermen en uw tijdelijke vulling op zijn plaats te houden:

• Vermijd het kauwen op taai en kleverig voedsel (vooral vlees en kauwgom);
  • Bijt niet op hard voedsel en harde stoffen; zoals ijs, nagels en potloden;
  • Kauw indien mogelijk alleen aan de andere kant van uw mond.

Het is normaal dat u een paar dagen na de wortelkanaalbehandeling een wat ongemak ervaart, vooral bij het kauwen. Het is niet ongebruikelijk dat een kies na een wortelkanaalbehandeling ongemakkelijk voelt of pijn doet. Normaal gezien verdwijnt de pijn binnen enkele dagen, in uitzonderlijke omstandigheden kan het enkele weken duren.

Zelfs als u voor de behandeling geen ongemak ervaart, is het normaal dat u daarna een paar dagen een zekere mate van ongemak ervaart. Gevoeligheid is normaal en geen reden tot bezorgdheid.

Neem pijnstillers zoals aanbevolen door uw tandarts om het ongemak onder controle te houden. Als er antibiotica zijn voorgeschreven, moet u die gedurende de voorgeschreven tijd blijven innemen, ook als alle symptomen en tekenen van infectie verdwenen zijn.

Als u geen pijnstillers van ons voorgeschreven heeft gekregen en u pijn heeft na de afspraak, kunt u het beste vrij verkrijgbare pijnstillers nemen. Wij raden paracetamol aan voor lichte pijn en ibuprofen voor hevigere pijn, maar niet meer dan 3 keer per dag. Het is in ieder geval belangrijk om normaal te blijven poetsen en flossen.

Permanente vulling of kroon

Doorgaans is de laatste fase na de wortelkanaalbehandeling het plaatsen van een permanente vulling of kroon.

Een kroon bedekt en beschermt uw kies tegen het afbreken in de toekomst. In de meeste gevallen is het van cruciaal belang om de tijdelijke kroon binnen 3-4 maanden te vervangen door een permanente kroon.

Uitstel van de plaatsen van een definitieve kroon  kan leiden tot breuk en/of mogelijk verlies van uw kies.

Blijvend ongemak na behandeling?

Bel de praktijk als u na de wortelkanaalbehandeling ongemak blijft ondervinden, zoals:

• het gevoel van pijn dat niet onder controle kan worden gehouden met pijnstillers;
  • er een zwelling is ontstaan;
  • uw beet ongemakkelijk voelt.

Vragen na uw wortelkanaalbehandeling?

Als u nog vragen heeft na uw wortelkanaalbehandeling, kunt u altijd contact opnemen met Tandarts Buchman. U kunt ons bereiken tijdens onze openingsuren, buiten onze openingsuren kunt u voor pijnklachten spoedgevallen contact opnemen met onze tandartspraktijk.

info@tandartsbuchman.nl