Home Wortelkanaalbehandeling

contact@tandartsbuchman.nl

Wortelkanaalbehandeling Gouda

Heeft u hevige en constante pijn in uw tand of kies, of heeft u last bij het drinken van koude of warme dranken? Dit kan een teken zijn dat uw tandweefsel ontstoken is en dat u een wortelkanaalbehandeling nodig heeft.

Tandarts Buchman in Gouda is een moderne tandartspraktijk en heeft al meer dan 20 jaar ervaring met wortelkanaalbehandelingen.

Wat is een wortelkanaal?

Elke tand of kies heeft één of meer (wortel) kanalen, ook wel pulpa genoemd. De pulpa is levend weefsel dat bestaat uit zenuw- en bloedvaten. Bij de pulpa kunnen ziekten ontstaan, bijvoorbeeld ontstekingen. Dit kan problemen geven voor de tand of kies, maar ook voor het kaakbot.

Ontstoken tandweefsel moet zo snel mogelijk door de tandarts worden verwijderd om te voorkomen dat de infectie zich uitbreidt. Een wortelkanaalbehandeling verwijdert de ontsteking in de tand en beschermt de tand tegen toekomstige infecties.

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd, dit betekent dat u geen pijn zult hebben.

Als de zenuw helemaal afgestorven is, is een verdoving niet altijd nodig. Vaak maakt uw tandarts een of meer röntgenfoto’s. Zo heeft hij een goede controle over het verloop van de behandeling.

Uw tandarts maakt eerst uw tand of kies open en verwijdert het ontstoken weefsel. Daarna reinigt hij het kanaal met kleine vijltjes en spoelt hij het met een desinfecterende spoelvloeistof. Vervolgens worden de kanalen gevuld.

Na de wortelkanaalbehandeling maakt de tandarts uw tand of kies weer dicht met een vulling. Als de kies is verzwakt, kan een kroon nodig zijn. Een tand of kies die op deze wijze is behandeld, kan nog lange tijd mee.

Wat is de oorzaak van ontstoken tandweefsel?

Ontstoken tandweefsel wordt meestal veroorzaakt door tandbederf, een lekkende vulling, of een harde klap of val. De ontsteking wordt meestal veroorzaakt door bacteriën die uw tandweefsel aantasten en herstel onmogelijk maken. Deze ontsteking veroorzaakt vaak, maar niet altijd, hevige pijnklachten. Er zijn ook mensen die geen pijn ervaren bij ontstoken tandweefsel.

Als ontstoken weefsel niet op tijd wordt verwijderd, zal het tandweefsel afsterven en de ontsteking zich uitbreiden naar uw kaakbot. Hierdoor kan het kaakbot rond uw tanden of kiezen verloren gaan, bovendien kunt u zelfs tanden en kiezen verliezen.

Het is van groot belang dat u zo snel mogelijk een afspraak maakt bij de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling.

Wanneer is een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk?

Een wortelkanaalbehandeling is vaak nodig wanneer er:

• een tand of kies is afgebroken;
  • een te diep gat in een tand of kies hebt;
  • problemen hebt als gevolg van een lekkende vulling.

De symptomen van een ontstoken wortelkanaal zijn:

• hevige pijn bij het kauwen of bijten;
  • overgevoeligheid voor warm of koud;
  • gezwollen of gevoelig tandvlees;
  • puistjes op het tandvlees.

Wat moet ik doen als ik hevige pijn heb in mijn tand of kies die overbleef?

Waarschijnlijk heeft u een tandinfectie gehad waarbij het einde van de zenuw is afgestorven en dit is de reden waarom de pijn tijdelijk verdwenen is. Maar zonder behandeling zal de infectie zich via het kanaal naar het bot verplaatsen, waarna u een pijnlijk gevoel kunt krijgen wanneer u op de tand of kies bijt of wanneer deze gaat opzwellen.

Kan een infectie in de tand of kies vanzelf of met antibiotica genezen?

Een tandontsteking kan niet te genezen met antibiotica wanneer die de pulpa (binnenkant van de tand of kies) niet bereiken kan. In dit geval is een wortelkanaalbehandeling de enige oplossing.

Heeft een tand altijd een kroon nodig na een wortelkanaalbehandeling?

Niet noodzakelijk, het hangt af van hoeveel tandmateriaal er nog over is na de behandeling en of u tandenknarst.

Wat kost een wortelkanaalbehandeling?

De kosten van een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen in de tand en de moeilijkheidsgraad van de behandeling, zoals bijvoorbeeld wanneer de kanalen verkalkt zijn. Daarbij hebben sommige tanden slechts 1 kanaal en anderen weer 2, 3 of 4.

Wordt een wortelkanaalbehandeling vergoed door de verzekering?

Het hangt ervan af of u een tandartsverzekering heeft en hoe hoog het budget is. Als de kosten hoger zijn dan uw budget zult u het verschil moeten bijbetalen. Vaak is het mogelijk om de kosten van de wortelkanaalbehandeling in vijf termijnen te voldoen.

Doet een wortelkanaalbehandeling pijn?

Als het toch nodig is zal de behandeling van een wortelkanaal plaatsvinden onder lokale verdoving, en voelt u geen pijn.

In geval van een acute ontsteking, soms in combinatie met abces (pus), is verdoving lastig. Meestal zal de behandeling dan op een later tijdstip worden afgemaakt. Dan kan er ook weer goed verdoofd worden. Na de behandeling kan er napijn ontstaan. Dit kan soms een paar dagen duren.

De pijn kan heel eenvoudig worden bestreden met gewone pijnstillers, bij voorkeur Paracetamol. Dit is zonder recept verkrijgbaar bij de drogist of apotheek.

Kan ik na de wortelkanaalbehandeling naar mijn werk of naar school?

Na de ingreep zullen uw tanden ongeveer twee tot drie uur gevoelloos zijn. Hoewel dit ongemakkelijk kan voelen, kunnen de meeste patiënten na de wortelkanaalbehandeling direct aan het werk of naar school. Het wordt aanbevolen om niet te eten totdat de gevoelloosheid is verdwenen

Voel ik pijn na de wortelkanaalbehandeling?

Soms kan de tand gevoelig zijn voor bijten. Het is raadzaam om een pijnstiller te nemen en een tot twee dagen aan de andere kant van uw mond te eten. Als er geen verbetering is, bel dan de tandarts.

Wat als ik bang ben voor de wortelkanaalbehandeling?

Tandarts Buchman biedt extra aandacht aan mensen met angst voor de tandarts of de therapie. Dit kunt u voorafgaand aan de behandeling aangeven, wij doen er dan alles aan om u op uw gemak te stellen.

Hoeveel afspraken zijn er nodig voor een wortelkanaalbehandeling?

Meestal is er maar één afspraak nodig voor de behandeling, maar als de infectie ernstig is, kan het zijn dat er twee afspraken nodig zijn. Aan het einde van de eerste behandeling krijg u dan een tijdelijke vulling en daarna maken we een afspraak voor een definitieve vulling.

Worrtelkanaalbehandeling in termijnen betalen

In overleg plannen we de afspraken zodanig in zodat deze uitkomen met uw financiële mogelijkheden. Tandarts Buchman biedt u de de mogelijkheid om de behandelingskosten gespreid te betalen.

Wij informeren u graag over de mogelijkheden.

contact@tandartsbuchman.nl

Klanten Ervaringen

"Prima tandarts, aanbevolen"
Net een vrijwel pijnloze wortelkanaalbehandeling gehad. Voor mij een verademing. Eindelijk een positieve ervaring. Een tandarts die rust uitstraalt en bekwaam is. Personeel is ook deskundig en vriendelijk.
Anoniem
"Wortelkanaalbehandeling met gemak"
Ik kwam naar Tandartspraktijk Buchman met een beetje angst voor mijn wortelkanaalbehandeling maar na dat tandarts E. Buchman alles duidelijk heeft uitgelegd, werd ik meteen kalm. De verdoving was echt pijnloos en snel met een vriendelijke sfeer.
Anoniem
"zeer tevreden"
Doodsbang was ik voor voor de wortelkanaalbehandeling, ik kon wel huilen! Dit ook aangegeven bij dhr. Buchman voor de behandeling. Hij heeft echt de tijd genomen om alles goed uit te leggen, telkens verteld wat hij zou gaan doen. Dat heeft erg geholpen.
Farah
"super specialist"
Heb kanaalbehandelingen, kronen, gaatjes en schoonmaak behandelingen ondergaan en over alles ben ik zeer te spreken
b honkoop